Retragerea taoista (闭关) si Bi Gu (辟谷)
Text tradus din cartea albastra (Jinhua 2012) de B K Wee, si in limba romana de Viorica Mocanu
sursa http://longmenpai.eu/2012/12/taoist-retreat-bi-gu/
Bi Guan (闭关) inseamna „a inchide usa lucrurilor lumesti”. Este un exercitiu ce are scopul precis de a ajunge la anumite rezultate in alchimia interna. Aceasta fraza a fost scrisa in timpul dinastiei Jing. Conform practicantilor daoisti exista retrageri minore si retrageri majore. Retragerile majore se petrec in munti, in timp ce cele minore in templele daoiste. Nu este necesar ca retragerile sa se faca in izolare. Atunci cand un grup de oameni se aduna, mentin tacerea si exploreaza efectele reciproce, aceasta poate fi considerata un tip de retragere. Contactul cu lumea externa si alte fiinte umane este limitat si restrictionat. In timpul retragerii contactul se mentine doar cu ceilalti practicanti. Din acest punt de vedere exista retrageri in grup, singulare si retrageri in izolare.
Pentru o retragere sunt necesare cateva conditii. O conditie cheie este stapanirea capacitatii de a schimba liber si a transforma urmatoarele trei tipuri de energie: Energia Cosmica (宇宙能量); Energia Reincarnarii (转世能量); Energia Existentiala (本体能量). Mai exact, practicantii trebuie sa stapaneasca procesul de transmutare a Jing-ul (精) in Qi (气), a Qi-ului in Shen (神) si in final intoarcerea Shen-ului in Qi si a Qi-ului inapoi in Jing. Daca nu se realizeaza asta, atunci intregul proces nu poate fi considerat o retragere in adevaratul sens. Exista si diverse tipuri de retragere pentru Shen (辟神谷), Qi (辟气谷) si Jing (辟精谷).
Toistii cred ca retragerile trebuie sa urmeze anumite principii si sa respecte anumite reguli si metode, astfel incat practicantul sa reuseasca. Practicantii trebuie sa atinga un anumit nivel de merit, virtute si intelepciune inainte de a se califica sa participe la retragere. Asta se petrece deoarece actiunile lor vor avea un impact benefic asupra tuturor fiintelor constiente. Oamenii obisnuiti sunt calificati sa practice auto-reflectia si pocainta (悔过).
Daca un practicant are dezechilibre in ficat, atunci, chiar daca posteste, el trebuie sa consume ceva ce hraneste ficatul. Practicantii cu probleme de inima trebuie sa practice la copac „Lovitura unica” (单劈掌). Cei ce au probleme cu stomacul si ficatul le este recomandat sa practice la copac „Impingerea dubla a meridianului” (双推脉).
Retragerile pot fi clasificate si astfel:
- Auto-impuse
- Impuse de maestru
- De progres in practica
In cazul retragerilor impuse de maestru, practicantii trebuie sa se supuna tuturor regulilor si regualmentelor puse de maestru si sa participe la toate activitatile din templu. Locul de retragere trebuie sa aiba o poza a maestrului sau acesta sa fie prezent fizic. Practicantii trebuie sa fie tacuti atat in interior cat si in exterior. Se citesc texte clasice si scripturi si dupa incheierea retragerii practicantii trebuie sa scrie 3 intrebari pe o hartie pe care o vor pune intr-o cutie. Maestrul va extrage la intamplare si va raspunde la ele. Daca un practicant pune o intrebare la care s-a raspuns deja, atunci se va aplica o masura disciplinara (de exemplu sa ingenuncheze o perioada de timp).
Daca se consuma hrana, se va face asta intr-un loc destinat acestei activitati. De obicei, practicantii se pregatesc pentru Bi Gu-ul taoist consumand doar fructe (fara cereale) timp de 7, 8 sau 10 zile inainte de retragere. Aceasta forma de pregatire are propriile reguli, scopuri si metode.
Taoistii cred ca unul dintre cele mai grave acte de lipsa de respect filial (不孝) este incapacitatea de a isi aminti fata si vocea parintilor dupa ce acestia au decedat. Atunci cand aniverseaza ziua sa, copilul ar trebui sa respecte anumite reguli, sa posteasca si sa isi reaminteasca parintii (忆母听父). Aceasta practica se face in ajunul anului nou chinezesc. Celebrarea aniversarii se face doar la 70 ani. Este de bun augur sa ajunga la 80 ani si se considera ca omul a ajuns longeviv.
Scopul calatoriilor (云游) in diverse localitati si locuri sacre din natura este de a dobandi mai multa intelepciune. Asta necesita ca practicantul sa selecteze momentul potrivit, locul potrivit, oamenii potriviti si un punct energetic. Punctul energetic potrivit difera de la om la om si ar trebui ca omul sa –si asculte inima si sa experimenteze direct aceste lucruri.
Bi Gu-ul taoist este o parte importanta a practicii generale si se poate face inainte sau dupa anul nou chinezesc, similar cu hibernarea de iarna ce nu este usor de stapanit.
Log in to Reply
Nici un comentariu